Deutsch Intern
    Department of Psychology IV

    Presentations & Posters (2012-2017):

    Berner, V.-D. & Niklas, F. (2017).  Leitung der Arbeitsgruppe: Überschätzt, unterschätzt oder realistisch? Neue Befunde zum akademische Selbstkonzept im Kontext vorschulischer und schulischer Leistung. Eigene Vorträge: Segerer, R., Niklas, F., & Schneider, W. (2017). Die Entwicklung verzerrter mathematischer Selbstkonzepte bei Kindern mit nicht-deutscher Familiensprache. Niklas, F., Cohrssen, C., Tayler, C. & Schneider, W. (2017). Die Entwicklung des Fähigkeitsselbstkonzepts bei Kindergartenkindern. Vortrag gehalten im Rahmen der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2017). Intervention in the home literacy environment and kindergarten children’s vocabulary and phonological awareness. Vortrag gehalten im Rahmen der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.

    Schmiedeler, S., Niklas, F., Galpin, R., Segerer, R., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2017). Schulfähigkeitskriterien aus Sicht von Lehrkräften – Ein Vergleich der Einschätzungen in Deutschland, Nicaragua & Australien. Poster präsentiert auf der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.

    Segerer, R., Troesch, L. M., Niklas, F. & Grob, A. (2017). A reciprocal effects model of home literacy environment, cognitive development and L2 acquisition in L2 learners: The moderating role of mothers’ L2 proficiency. Poster präsentiert im Rahmen der SRCD Konferenz (Society for Research in Child Development) in Austin, USA, 6.-8. April 2017.

    Niklas, F. & Lehrl, S. (2016). Organisers of the symposium: Die Familie als Lernumwelt und ihre Bedeutung für die Entwicklung kindlicher Kompetenzen. Own presentation: Niklas, F. & Schneider, W. (2016). Die familiäre Lernumwelt und die Entwicklung mathematischer und schriftsprachlicher Kompetenzen vom Kindergarten bis Ende der Grundschulzeit. Presentation held at the 50. Conference of the "Deutsche Gesellschaft für Psychologie" in Leipzig, 18.-22. September 2016.

    Khambatta, K., Hartmann, J., Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2016). Der Zusammenhang von ADHS, Prokrastination und Perfektionismus: Ergebnisse einer Online-Befragung. Poster presented at the 50. meeting of the "Deutsche Gesellschaft für Psychologie" in Leipzig, 18.-22. September 2016.

    Niklas, F., Cohrssen, C., Schmiedeler, S., Segerer, R. & Schneider, W. (2016). How do early childhood professionals prioritise children’s school readiness characteristics in Australia and Germany? Poster presented at the 24. Conference of the ISSBD (International Society for the Study of Behavioural Development) in Vilnius, 10.-14. July 2016.

    Cohrssen, C., Niklas, F. & Tayler, C. (2016). Home learning environment and children’s concept formation in the year prior to starting school. Poster presented at the 24. Conference of the ISSBD (International Society for the Study of Behavioural Development) in Vilnius, 10.-14. July 2016.

    Niklas, F., Cohrssen, C., Tayler, C. & Schneider, W. (2015). Vorlesen: Je früher, desto besser. Poster presented at the 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kassel, 14.-16. September 2015.

    Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2015). Parents leading learning: Supporting the home learning environment. Presentation held at the Enhancing Language and Literacy Conference of the City of Darebin, Melbourne, Australien, 16. April 2015.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2015). Home learning environment and the development of child competencies from Kindergarten until the end of elementary school. Presentation held at the biennal meeting of the Society for Research in Child Development in Philadelphia, USA, 19.-21. März 2015.

    Cohrssen, C., Niklas, F., & Tayler, C. (2015). Parents leading learning: A non-intensive intervention study to support the home learning environment. Presentation held at the biennal meeting of the Society for Research in Child Development in Philadelphia, USA, 19.-21. März 2015.

    Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2015). Bilingual children’s language learning in Australian kindergarten programs and other forms of formal childcare. Presentation held at the biennal meeting of the Society for Research in Child Development in Philadelphia, USA, 19.-21. März 2015.

    Nguyen, C., Niklas, F., Cloney, D., Tayler, C. & Adams, R. (2015). Differential item functioning in measuring Australian home learning environment. Presentation held at the 6. International Conference on Probabilistic Models for Measurement in Education, Psychology, Social Science and Health in Kapstadt, Südafrika, 12.-14. Januar 2015.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2014). Schon geringe Hilfe hilft: Verbesserung sprachlicher Fähigkeiten von Vorschülern durch eine Intervention in der familiären Lernumwelt. Presentation held at the 49. meeting of the "Deutsche Gesellschaft für Psychologie" in Bochum, September 2014.

    Tayler, C., Niklas, F. & Cohrssen, C. (2014). Leading the change: Increasing the quality of mathematics learning in play-based programs. Symposium held at the 29. Early Childhood Australia National Conference in Melbourne, September 2014.

    Niklas, F., Nguyen, C., Cloney, D., Tayler, C. & Adams, R. (2014). The home learning environment and children’s early development in large scale research. Presentation held at the 13. Conference of the AIFS (Australian Institute of Family Studies) in Melbourne, Juli/August 2014.

    Niklas, F., Tayler, C. & Schneider, W. (2014). Early familial based literacy interactions and children’s cognitive outcomes: A comparison between Australia and Germany. Poster presented at the 23. Conference of the ISSBD (International Society for the Study of Behavioural Development) in Shanghai, Juli 2014.

    Schneider, W., Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2014). Intellectual development from early childhood to early adulthood: The impact of early IQ differences on stability and change over time.  Poster presented at the 23. Conference of the ISSBD (International Society for the Study of Behavioural Development) in Shanghai, Juli 2014.

    Hildenbrand, C., Niklas, F., Cohrssen, C. & Tayler, C. (2014). Children’s mathematical and verbal competence in early education and care settings in Australia. Poster presented at the 23. Conference of the ISSBD (International Society for the Study of Behavioural Development) in Shanghai, Juli 2014.

    Schmiedeler, S., Niklas, F. & Schneider, W. (2013). Symptome der Aufmerksamkeitsdefizit-/ Hyperaktivitätsstörung (ADHS) und Home Learning Environment (HLE). Poster presented at the 14th meeting of the "Fachgruppe Pädagogische Psychologie", Hildesheim, 23.-25. September 2013.

    Niklas, F. (2012). Organiser of the symposium: Familiäre Lernumwelt und die Kompetenzentwicklung von Kindern. Own presentation: Niklas, F. & Schneider, W. (2012). Home Numeracy Environment und die mathematische Kompetenzentwicklung beim Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Presentation held at the 48th meeting of the "Deutsche Gesellschaft für Psychologie", Bielefeld, 23.-27. September 2012.

    Vidmar, M., Niklas, F., Schneider, W., Schöler, H. & Hasselhorn, M. (2012). What do children know when they enter school: A comparison between two European countries. Poster presented at the 21. Conference of the IACCP, Stellenbosch, Südafrika, 17.-21. Juli 2012.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2012). Early sex differences in mathematical and linguistic competencies. Poster presented at the 22. Conference of the ISSBD, Edmonton, Kanada, 08.-12. July 2012.

    Presentations, Workshops & Posters before 2012:

    Niklas, F. & Schneider, W. (2011). Geschlecht und Leistungsentwicklung im Kindergarten und in der Grundschule. Presentation held at the 13th meeting of the "Fachgruppe Pädagogische Psychologie", Erfurt, 14.-16. September 2011.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2011). Development of Literacy Competencies from Kindergarten until End of Grade 1. Presentation held at the 15th Conference of the ESDP, Bergen, Norway, 23.-27. August 2011.

    Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2010). Familiäre Lernumwelt und schulrelevante Kompetenzen beim Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Presentation held at the 47th meeting of the "Deutsche Gesellschaft für Psychologie", Bremen, 26.-30. September 2010.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2010). The development of school-relevant precursors in the last 18 months of kindergarten. Poster presented at the 21. Conference of the ISSBD, Lusaka, Sambia, 18.-22. July 2010.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2010). Stability and dynamics of working memory from childhood to adolescence in the LOGIC study. Presentation held at the 52nd TEAP meeting, Saarbrücken, 22.-24. March 2010.

    Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2009). Schulreife und Schulfähigkeit. Poster presented at the 4th Meeting of the "Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung", Universität Würzburg, 15. October, 2009.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2009). Entwicklung und Zusammenhänge verschiedener Vorläuferkompetenzen von leistungsschwächeren Kindern im Vorschulalter. Presentation held at the 19th Meeting of the "Fachgruppe Entwicklungspsychologie", Hildesheim, 14.-17. September, 2009.

    Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2009). Heterogenität in den Lernvoraussetzungen von Vorschulkindern und bedingende Faktoren. Presentation held at the 12th meeting of the "Fachgruppe Pädagogische Psychologie", Saarbrücken, 07.-09.September, 2009.

    Schmiedeler, S., Niklas, F. & Schneider, W. (2009). Sprachliche Leistungen von Vorschulkindern ohne und mit Migrationshintergrund und die Bedeutung des Migrantenanteils in der Kindergartengruppe. Presentation held at the 12th meeting of the "Fachgruppe Pädagogische Psychologie", Saarbrücken, 07.-09. September, 2009.

    Niklas, F. & Schneider, W. (2009). Der Zusammenhang von Home Literacy Environment mit schriftsprachlichen und mathematischen Vorläuferfertigkeiten sowie mit sprachlichen Fähigkeiten im Kindergartenalter. Presentation held at 72nd meeting of the "Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF)", Landau, 23.-25. March, 2009

    Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2008). Das Schulreife Kind - Neukonzeption der Einschulungsuntersuchung für das Land Baden-Württemberg. Poster presented at the 3rd meeting of the "Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung", Universität Würzburg, 05. July, 2008. (2. Platz Posterprämierung)

    Niklas, F. & Schmiedeler, S. (2008). Frühförderung von Kindern zur Vorbereitung auf die Schule. Workshop held at the "Tandemfortbildung: Kooperation zwischen Kindergarteneinrichtungen und Grundschulen“ des Regierungspräsidiums Karlsruhe, Bad Wildbad, 03.-05. March, 2008.

    Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2008). Ansätze zur Prävention von Lese- Rechtschreib- und Rechenschwäche. Workshop held at the " Tandemfortbildung: Kooperation zwischen Kindergarteneinrichtungen und Grundschulen“ des Regierungspräsidiums Freiburg, Bad Wildbad, 25.-27. February, 2008.

    Niklas, F. & Schmiedeler, S. (2007). Frühförderung von Kindern zur Vorbereitung auf die Schule. Workshop held at the "Regionaltagung des Regierungspräsidiums Freiburg", Freiburg, 08. October, 2007.

    Niklas, F. & Keil, J.-G. (2007). Psychologisches Anforderungsprofil von Leistungshochspringern. Presentation held at the 39th meeting of the "Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) gemeinsam mit dem Bundesinstitut für Sportwissenschaft", Munich, 17.-19. May, 2007.

    Publications without peer-review in the context of the project "Schoolreadiness in children":

    Niklas, F., Schmiedeler, S., Schneider, W., Keppler, I., Biermeyer, E., Johnson, M., Schöler, H., Wagner, H., Krebs, K., Ehm, J.-H. & Hasselhorn, M. (2011). Das Projekt >>Schulreifes Kind<<. Gemeinsam Kindern mit Entwicklungsauffälligkeiten den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule erleichtern. Schulverwaltung BW, 3, 66-69.

    Niklas, F., Schmiedeler, S., Schneider, W., Keppler, I., Biermeyer, E., Johnson, M., Schöler, H., Wagner, H., Krebs, K., Ehm, J.-H. & Hasselhorn, M. (2010). Das Projekt >>Schulreifes Kind<<. Gemeinsam Kindern mit Entwicklungsauffälligkeiten den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule erleichtern. KiTa aktuell, 11, 225-228.

    Contact

    Lehrstuhl für Psychologie IV
    Wittelsbacherplatz 1
    97074 Würzburg

    Phone: +49 931 31-84823
    Email

    Find Contact

    Röntgenring 10 Wittelsbacherplatz 1