English Intern
    Lehrstuhl für Psychologie IV - Pädagogische Psychologie

    Publikationen

    2017

    Richter, T. & Schnotz, W. (in Druck). Textverstehen. In S. Buch, D. Rost & J. Sparfeldt (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (5. Aufl.). Weinheim: Beltz.

    Schneider, W. & Marx, P. (in Druck). Lesenlernen. In S. Buch, D. Rost & J. Sparfeldt (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (5. Aufl.). Weinheim: Beltz.

    Stock, C., Marx, P. & Schneider, W. (2017). Basiskompetenzen für Lese-Rechtschreibleistungen (BAKO 1-4) (2. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.

    Münchow, H., Mengelkamp, C. & Bannert, M. (2017). The better you feel the better you learn - Do warm colours and rounded shapes enhance learning outcome in multimedia learning? Educational Research International, 2017, 1-15. http://dx.doi.org/10.1155/2017/2148139

    Müller, B.,  Richter, T. , Karageorgos, P., Krawietz, S. & Ennemoser, M.  (2017). Effects of a syllable-based reading intervention in poor-reading fourth-graders. Frontiers in Psychology, 8. http://dx.doi.org/ 10.3389/fpsyg.2017.01635 

    Zayac, R. & Lenhard, W. (in Druck). Characteristics of master teachers: German university students’ perceptions of high quality instruction. In J. Keeley & W. Buskist (Hrsg.), New Directions in Teaching and Learning. San Francisco, CA: Willey.

    Niklas, F., Tayler, C. & Cohrssen, C. (in Druck). Bilingual children's language learning in Australian early childhood education and care settings. Research Papers in Education. http://dx.doi.org/10.1080/02671522.2017.1353672

    Niklas, F., Tayler, C. & Gilley, T. (in Druck). Vulnerable children in Australia: Multiple risk factor analyses to predict cognitive abilities and problem behaviour. Australian Journal of Education. http://dx.doi.org/10.1177/0004944117710954

    Richter, T. & Maier, J. (in Druck). The role of validation in multiple source use. In J. Braasch, I. Bråten & M. McCrudden (Hrsg.), Handbook of multiple source use. Routledge. [preprint]

    Müller, B., Otterbein-Gutsche, G. & Richter, T. (in Druck). Leseförderung mit Silben und Sprachsystematik: Konzeption eines Trainingsprogramms. Psychologie in Erziehung und Unterricht. [preprint]

    Richter, T. & Schnotz, W. (in Druck). Textverstehen. In S. Buch, D. Rost & J. Sparfeldt (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (4. Aufl.). Weinheim: Beltz.

    Schneider, W., Lenhard, W. & Marx, P. (in Druck). Lern- und Verhaltensstörungen. In D. Urhahne, M. Dresel & F. Fischer (Hrsg.), Psychologie für den Lehrberuf. Berlin: Springer.

    Richter, T. & Singer, M. (in Druck). Discourse updating: Acquiring and revising knowledge through discourse. In D. Rapp, A. Britt & M. Schober (Hrsg.), Handbook of discourse processes (2. Aufl.). New York: Taylor & Francis. [preprint]

    Richter, T. & Maier, J. (in Druck). Verstehen kontroverser wissenschaftlicher Themen: Probleme, zugrundeliegende kognitive Prozesse und psychologische Interventionen. Psychologische Rundschau. [preprint]

    Niklas, F. & Schmiedeler, S. (in Druck). Vorläuferfähigkeiten erkennen und begleiten. In J. Strohmer (Hrsg.), Psychologie-Wissen für Fachkräfte in Kita, Krippe und Hort. Göttingen: Hogrefe.

    Knoepke, J. & Richter, T. (in Druck). Reading comprehension: Individual differences, disorders, and underlying cognitive processes. In D. Ravid & A. Bar-On (Hrsg.), Handbook of communications disorders: Theoretical, empirical, and applied linguistic perspectives. Berlin: De Gruyter. [preprint]

    Götz, L., Lingel, K. & Schneider, W. (in Druck). Deutscher Mathematiktest für 5. Klassen (DEMAT 5+). Göttingen: Hogrefe.

    Götz, L., Lingel, K. & Schneider, W. (in Druck). Deutscher Mathematiktest für 6. Klassen (DEMAT 6+). Göttingen: Hogrefe.

    Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E. & Suggate, S. (2017). Incidental vocabulary acquisition from listening to stories: A comparison between read-aloud and free storytelling approaches . Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Online First. doi: 10.1080/01443410.2017.1363377

    Waubert de Puiseau, B., Greving, S., Aßfalg, A. & Musch, J. (2017). On the importance of considering heterogeneity in witnesses’ competence levels when reconstructing crimes from multiple witness testimonies. Psychological Research, 81, 947–960. http://dx.doi.org/10.1007/s00426-016-0802-1

    Richter, T. & Maier, J. (2017). Comprehension of multiple documents with conflicting information: A Two-step Model of Validation. Educational Psychologist , 52, 148-166. http://dx.doi.org/10.1080/00461520.2017.1322968

    Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B., Neeb, Y. & Knoepke, J. (2017). ProDi-L: Prozessbasierte Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern. Göttingen: Hogrefe.

    Endlich, D., Berger, N., Küspert, P., Lenhard, W., Marx, P., Weber, J. & Schneider, W. (2017). Würzburger Vorschultest (WVT): Erfassung schriftsprachlicher und mathematischer (Vorläufer-) Fertigkeiten und sprachlicher Kompetenzen im letzten Kindergartenjahr. Göttingen: Hogrefe.

    Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., Neeb, Y. & Weinert, S. (2017). Processing of positive-causal and negative-causal coherence relations in primary school children and adults: A test of the cumulative cognitive complexity approach in German. Journal of Child Language, 44(2), 297-328. http://doi.org/10.1017/s0305000915000872

    Lenhard, A. & Lenhard, W. (2017). Diagnoseverfahren zur Erfassung schriftsprachlicher Leistungen. In M. Philipp (Hrsg.), Handbuch Schriftspracherwerb und weiterführendes Lesen und Schreiben (S. 174-198). Weinheim: Beltz.

    Lenhard, A. & Lenhard, W. (2017). ELFE II - Normen für Kinder mit Migrationshintergrund. Dettelbach: Psychometrica. [Titelseite]

    Lenhard, W., Lenhard, A. & Schneider, W. (2017). ELFE II - Ein Leseverständnistest für Erst- bis Siebtklässler. Göttingen: Hogrefe. [Titelseite]

    Lenhard, W., Schroeders, U. & Lenhard, A. (2017). Equivalence of screen versus print reading comprehension depends on task complexity and proficiency. Discourse Processes, 1-19. http://doi.org/10.1080/0163853X.2017.1319653

    Müller, B. & Richter, T. (2017). Förderung hierarchieniedriger Leseprozesse. In M. Philipp (Hrsg.), Handbuch Schriftspracherwerb und weiterführendes Lesen und Schreiben (S. 236-251). Weinheim: Beltz. [preprint]

    Niklas, F. & Schneider, W. (2017). Home learning environment and development of child competencies from kindergarten until the end of elementary school. Contemporary Educational Psychology, 49, 263-274. http://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.03.006

    Niklas, F. & Schneider, W. (2017). Intervention in the home literacy environment and kindergarten children’s vocabulary and phonological awareness. First Language. http://doi.org/10.1177/0142723717698838

    Niklas, F. (2017). Frühe Förderung innerhalb der Familie. Das kindliche Lernen in der familiären Lernumwelt: ein Überblick. Wiesbaden: Springer, Fachmedien. http://doi.org/10.1007/978-3-658-15208-6

    Niklas, F. & Tayler, C. (2017). Room quality and composition matters: Children's verbal and numeracy abilities in Australien early childhood settings. Learning and Instruction, 1-11. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.08.006

    Niklas, F., Tayler, C. & Cohrssen, C. (2017). What is ‘school readiness’, and how are smooth transitions to school supported? In T. Bentley & G. C. Savage (Hrsg.), Educating Australia: Challenges for the decade ahead (pp. 117-132). Melbourne: Melbourne University Press.

    Richter, T. & Maier, J. (2017). Comprehension of multiple documents with conflicting information: A Two-step Model of Validation. Educational Psychologist. http://dx.doi.org/10.1080/00461520.2017.1322968

    Richter, T. & Müller, B. (2017). Entwicklung hierarchieniedriger Leseprozesse. In M. Philipp (Hrsg.), Handbuch Schriftspracherwerb und weiterführendes Lesen und Schreiben (S. 51-66). Weinheim: Beltz. [preprint]

    Schneider, W. & Lenhard, W. (2017). Förderung kognitiver Kompetenzen und Lernförderung. In F. Petermann & S. Wiedebusch (Hrsg.), Praxishandbuch Kindergarten: Entwicklung von Kindern verstehen und fördern (S. 298-319). Göttingen: Hogrefe. http://doi.org/10.1026/02714-000

    Schneider, W. & Niklas, F. (2017). Kognitive Entwicklung. In F. Petermann & S. Wiedebusch (Hrsg.), Praxishandbuch Kindergarten. Entwicklung von Kindern verstehen und fördern (S. 15-39). Göttingen: Hogrefe. http://doi.org/10.1026/02714-000

    Schneider, W. & Niklas, F. (2017). Intelligence and verbal short-term-/working memory: Their interrelationships from childhood to young adulthood and their impact on academic achievement. Journal of Intelligence, 5(2), 26. http://dx.doi.org/10.3390/jintelligence5020026

    Schneider, W. & Tibken, C. (2017). Schriftspracherwerb. In C. Titz, S. Geyer, A. Ropeter, H. Wagner, S. Weber & M. Hasselhorn (Hrsg.), Entwicklung von Konzepten zur Sprach- und Schriftsprachförderung. BiSS-Basics Band I. Stuttgart: Kohlhammer.

    Schreiner, C., Appel, M., Isberner, M.-B. & Richter, T. (2017). Argument strength and the persuasiveness of stories. Discourse Processes, 1-16. http://doi.org/10.1080/0163853x.2016.1257406

    Vidmar, M., Niklas, F., Schneider, W. & Hasselhorn, M. (2017). On-entry assessment of school competencies and academic achievement: A comparison between Slovenia and Germany. European Journal of Psychology of Education, 32(2), 311-331. http://doi.org/10.1007/s10212-016-0294-9

    Von der Linden, N., Löffler, E. & Schneider, W. (2017). Relation of metacognitive monitoring and control processes across the life-span. Journal of Educational and Developmental Psychology, 7(1), 86-101. http://doi.org/10.5539/jedp.v7n1p86

    2016

    Both, F., Schmiedeler, S., Abelein, P. & Schneider, W. (2016). Wirksamkeit eines Workshops für Lehrkräfte über die Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 65, 315-327. http://doi.org/10.13109/prkk.2016.65.5.315

    Cohrssen, C. & Niklas, F. (2016). Partnering with families to promote learning. In J. Page & C. Tayler (Eds.), Learning and teaching in the early years (pp. 90-111). Melbourne: Cambridge University Press.

    Cohrssen, C., Niklas, F. & Tayler, C. (2016). 'Is that what we do?' Using a conversation-analytic approach to highlight the contribution of dialogic reading strategies to educator-child interactions during storybook reading in two early childhood settings. Journal of Early Childhood Literacy, 16, 361-382. http://doi.org/10.1177/1468798415592008

    Cohrssen, C., Niklas, F., Logan, D. & Tayler, C. (2016). The self-reported academic self-concept of four-year-old children: Global and fixed, or nuanced and changing in the year before school? Australasian Journal of Early Childhood, 41(3), 4-10.

    Feistauer, D. & Richter, T. (2016). Wie zuverlässig sind studentische Einschätzungen der Lehrqualität? Eine Analyse mit kreuzklassifizierten Mehrebenenmodellen. In M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XI (S. 299-306). Aachen: Shaker. [preprint]

    Kempert, S., Götz, R., Blatter, K., Tibken, C., Artelt, C., Schneider, W. & Stanat, P. (2016). Training early literacy related skills: To which degree does a musical training contribute to phonological awareness development? Frontiers in Psychology, 7, 1803. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01803

    Lenhard, A., Lenhard, W., Suggate, S. & Segerer, R. (2016). A continuous solution to the norming problem. Assessment, 1-14. http://doi.org/10.1177/1073191116656437

    Lenhard, W. & Lenhard, A. (2016). „conText“ – Training des Leseverständnisses mithilfe semantischer Technologien. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.), Förderprogramme für Vor- und Grundschule, Tests und Trends – Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (Band 14, S. 209-224). Göttingen: Hogrefe. http://doi.org/10.1026/02772-000

    Lenhard, W. & Lenhard, A. (2016). Evidenzbasierte Förderung schulischer Fertigkeiten am Computer: Lernspiele mit Elfe und Mathis. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.), Förderprogramme für Vor- und Grundschule. Tests und Trends – Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (Band 14, S. 87-114). Göttingen: Hogrefe. http://doi.org/10.1026/02772-000

    Lenhard, W. (2016). Psychische Störungen bei Jugendlichen: Ausgewählte Phänomene und Determinanten. Berlin: Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47350-4

    Löffler, E., von der Linden, N. & Schneider, W. (2016). Influence of domain knowledge on monitoring performance across the life span. Journal of Cognition and Development, 17, 765-785. http://doi.org/10.1080/15248372.2016.1208204

    Maier, J. & Richter, T. (2016). Effects of text-belief consistency and reading task on the strategic validation of multiple texts. European Journal of Psychology of Education, 31, 479-497. http://doi.org/10.1007/s10212-015-0270-9 [preprint]

    Michel, E., Molitor, S. & Schneider, W. (2016). Differential changes in the development of motor coordination and executive functions in children with motor coordination impairments. Child Neuropsychology, 1-26. http://doi.org/10.1080/09297049.2016.1223282

    Müller, B., Richter, T., Križan, A., Hecht, T. & Ennemoser, M. (2016). How to analyze interpersonal and individual effects in peer-tutored reading intervention. The Journal of Experimental Education, 84, 744-763. http://doi.org/10.1080/00220973.2015.1065219

    Münchow, H. (2016). Wie man sich fühlt, so lernt man - Der Einfluss von Emotionen auf Lernprozess und Lernerfolg. Das In-Mind Magazin, 1. Zugriff unter http://de.in-mind.org/article/wie-man-sich-fuehlt-so-lernt-man-der-einfluss-von-emotionen-auf-lernprozess-und-lernerfolg

    Niklas, F., Cohrssen, C. & Tayler, C. (2016). Parents supporting learning: A non-intensive intervention supporting literacy and numeracy in the home learning environment. International Journal of Early Years Education, 24, 121-142. http://doi.org/10.1080/09669760.2016.1155147

    Niklas, F., Cohrssen, C. & Tayler, C. (2016). The sooner, the better: Early reading to children. SAGE Open, 6(4), 1-11. http://doi.org/10.1177/2158244016672715

    Niklas, F., Cohrssen, C. & Tayler, C. (2016). Home learning environment and concept formation: A family intervention study with kindergarten children. Early Childhood Education Journal, 44, 419-427. http://doi.org/10.1007/s10643-015-0726-1

    Niklas, F., Cohrssen, C. & Tayler, C. (2016). Improving preschoolers’ numerical abilities by enhancing the home numeracy environment. Early Education and Development, 27, 372-383. http://doi.org/10.1080/10409289.2015.1076676

    Niklas, F., Cohrssen, C., Tayler, C. & Schneider, W. (2016). Erstes Vorlesen: Der frühe Vogel fängt den Wurm. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 30, 35-44. http://doi.org/10.1024/1010-0652/a000166

    Niklas, F., Nguyen, C., Cloney, D. S., Tayler, C. & Adams, R. (2016). Self-report measures of the home learning environment in large scale research: Measurement properties and associations with key developmental outcomes. Learning Environments Research, 19, 181-202. http://doi.org/10.1007/s10984-016-9206-9

    Seifried, E., Lenhard, W. & Spinath, B. (2016). Automatic essay assessment: Effects on students’ acceptance and on learning-related characteristics. Psihologija, 49, 469-482. http://doi.org/10.2298/psi1604469s

    Seifried, E., Lenhard, W. & Spinath, B. (2016). Filtering essays by means of a software tool: Identifying poor essays. Journal of Educational Computing Research, 55, 26-45. http://doi.org/10.1177/0735633116652407

    Von der Linden, N., Löffler, E. & Schneider, W. (2016). Effects of a short strategy training on metacognitive monitoring across the life-span. Frontline Learning Research, 3, 37-55. Zugriff unter http://journals.sfu.ca/flr/index.php/journal/article/view/196/273

    Von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M. & Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: A student-scientist comparison. Reading and Writing, 29, 1677-1698. http://doi.org/10.1007/s11145-015-9601-0

    Von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M. & Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: A student-scientist comparison. Thinking & Reasoning, 22, 221-249. http://doi.org/10.1080/13546783.2015.1127289

    Kontakt

    Lehrstuhl für Psychologie IV
    Wittelsbacherplatz 1
    97074 Würzburg

    Tel.: +49 931 31-84823
    E-Mail

    Suche Ansprechpartner

    Röntgenring 10