Dr. Eva Michel

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Sprechstunde: 

nach Vereinbarung

 

Forschungsinteressen: 

  • Kognitive Prozesse beim Fernsehen

 

Gutachtertätigkeit für: 

Educational Psychology

Developmental Medicine and Child Neurology

 


 

 

Publikationsverzeichnis Stand März 2015

Molitor, S., Michel, E. & Schneider, W. (im Druck): Exekutive Funktionen bei Kindern mit motorischen Auffälligkeiten. Kindheit und Entwicklung.

Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., Cimeli, P., Michel, E., & Roebers, C.M. (2012). Improving executive functions in 5- and 6-year-olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten Children. Infant and Child Development, 21, 411-429. DOI: 10.1002/icd.752.

Michel, E. (2012). Motor coordination and executive functions. Developmental Medicine & Child Neurology, 54, 971. Doi: 10.1111/j.1469-8749.2012.04416.x

Michel, E., Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., & Roebers, C. M. (2011). Development of cognitive skills in children with motor coordination impairments at 12 month follow-up. Child Neuropsychology, 17, 151–172.

Michel, E., Kauer, M. & Roebers, C. M. (2011). Motorische Koordinationsdefizite im Kindesalter:Welche Bedeutung haben kognitive Basisfunktionen? Kindheit und Entwicklung, 20(1), 49-59.

Neuenschwander, R., Röthlisberger, M., Michel, E., & Roebers, C. M. (2011). Unterschiede in ausgewählten Bereichen der Schulfähigkeit: ein Vergleich von Kindergarten und einem neuen Schuleingangsmodell in der Schweiz [Differences in Various Domains of School Readiness as a Function of Preschool Context: A Comparison of Kindergarten and a New Frame of Flexible School Enrolment in Switzerland]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 1, 30-40.

Roebers, C. M.. Röthlisberger, M., Cimeli, P., Michel, E., & Neuenschwander, R. (2011). School enrollment and executive functioning: A longitudinal perspective on developmental changes, the influence of learning context, and the prediction of pre-academic skills. European Journal of Developmental Psychology, 8, 526-540.

Michel, E. (2010). The role of individual differences in information processing skills for children’s learning through film. Journal of Media Psychology, 22(3), 105-113

Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., Michel, E. & Roebers, C. M. (2010). Exekutive Funktionen: Zugrundeliegende kognitive Prozesse und deren Korrelate bei Kindern im späten Vorschulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 99-110.

Röthlisberger, M. & Michel, E. (2009). Entwicklung und Evaluation eines Programms zur koordinativen Förderung von Kindern in Einschulungsklassen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 58, 215-230.  

Michel, E. & Roebers, C. M. (2008). Children’s Knowledge Acquisition through Educational Films: Influence of Programme Characteristics. Applied Cognitive Psychology, 22, 1228-1244.

Michel. E. & Roebers, C. M. (2008). Children in regular and in special-needs classes:Cross-sectional and longitudinal comparisons. Swiss Journal of Psychology, 67, 249-259.

Michel, E. & Roebers, C. M. (2007). Lehrfilme im Grundschulunterricht: Vergleich von drei Unterrichtsmethoden. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 54, 191–207.

Michel, E., Roebers, C. M. & Schneider, W. (2007). Educational Films in the Classroom: Increasing the Benefit. Learning and Instruction, 17, 172-183.

Roebers, C. M., Howie, P., & Beuscher, E. (2007). Can private reports enhance children's event recall, lower their suggestibility and foster their metacognitive monitoring compared to face-to-face interviews? Computers in Human Behavior, 23, 749-769.

Michel, E. (2006). Möglichkeiten und Grenzen des Wissenserwerbs durch pädagogisch intendierte Sendungen bei Kindern im Vor- und Grundschulalter. Hamburg: Dr. Kovac.

Beuscher, E., Roebers, C. M. & Schneider, W. (2005). Was erinnern Kinder von Lernfilmen? Psychologie in Erziehung und Unterricht, 52, 51-65.

Beuscher, E. & Roebers, C. M. (2005). Does a warning help children to more accurately remember an event, to resist misleading questions, and to identify unanswerable questions? Experimental Psychology, 52, 1-10.

Roebers, C. M. & Beuscher, E. (2004). Effekte eines Bildkärtchentrainings für Grundschulkinder zur Verbesserung ihrer Ereignisberichte. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 53, 707-721.